понеділок, 31 жовтня 2022 р.

Інструменти, оволодіння якими допоможе впоратися зі стресом

Психологічна підтримка:
🤵🏼‍♂️Українські чоловіки часто живуть зі стереотипом, що треба розв'язувати проблеми самостійно. Через це вони не звертаються за професійною допомогою до психологів.

Щоб допомогти українцям подолати стрес, запобігти розвитку депресії чи агресивної поведінки, в країні запустили гарячу лінію безкоштовної психологічної підтримки для чоловіків.

​​ІНСТРУМЕНТИ, ОВОЛОДІННЯ ЯКИМИ ЯКИМИ ДОПОМОЖЕ ВПОРАТИСЯ ЗІ СТРЕСОМ

🔗Інструмент 1: 3А3ЕМЛЯЄМОСЯ 

ЗАЗЕМЛЯЙТЕСЯ під час емоційних бур, ЗВЕРТАЮЧИ УВАГУ на свої думки та почуття, УПОВІЛЬНЮЮЧИСЬ і З'ЄДНУЮЧИСЬ зі своїм тілом, 
повільно притискаючи ступні до підлоги, потягуючись і дихаючи, а потім ПЕРЕНАПРАВТЕ УВАГУ 
і ВКЛЮЧІТЬСЯ в навколишній світ. 

🤔Що ви можете бачити, чути, торкатися, смакувати і нюхати? 

•Зверніть увагу на те, що знаходиться перед вами. 
•Зауважте, де ви знаходитеся, хто поруч з вами і що ви робите. 

💎Практична порада: 

🔹Заземлення є особливо корисним під час стресових ситуацій і емоційних бур. 
🔹Ви можете практикувати заземлення, маючи всього 1-2 хвилини, наприклад, коли ви чекаєте чогось, до чи після якоїсь повсякденної справи.
🔹Практикуючись, ви можете помітити, що нудні заняття стають приємнішими, і вам також буде легше використовувати заземлення пізніше, у складніших ситуаціях. 

🔗Інструмент 2: ВІДЧІПЛЯЄМОСЯ 3 ГАЧКА 

ВІДЧІПЛЯЙТЕСЯ З ГАЧКА за допомогою цих трьох кроків: 

👉1) ЗВЕРНІТЬ УВАГУ на те, що вас зачепила важка думка чи почуття. 
Усвідомте, що важка думка чи почуття відволікають вас, і з 
цікавістю поспостерігайте за ними. 
👉2) Потім подумки НАЗВІТЬ цю важку думку чи почуття, наприклад: 
«Ось у мене з'явилася важка думка»;
«Ось важкість у грудях»;
«Ось мене охопив гнів»; 
«Ось важка думка про минуле»; 
«Я звертаю увагу на важку думку»;
«Я звертаю увагу на страхи щодо майбутнього». 
👉3) Потім ПЕРЕНАПРАВТЕ УВАГУ на те, що ви робите. Приділяйте всю свою увагу тим, хто поруч із вами, і тому, чим ви займаєтеся. 

🔗Інструмент 3: ДІЄМО ЗГІДНО І3 ВЛАСНИМИ ЦІННОСТЯМИ 

👉Виберіть найважливіші для вас цінності, наприклад: 
• бути добрим і турботливим/доброю і турботливою; 
• бути готовим/готовою допомогти;
• бути сміливим/сміливою; 
• бути працьовитим/працьовитою. 
👉Ви повинні вирішити, які цінності є для вас найважливішими! 
👉Потім виберіть одну маленьку дію згідно із цими цінностями:
те, що ви зможете зробити наступного тижня. Що ви зробите? Що скажете? Навіть найменші дії важливі! 

❗️Пам'ятайте, що є три підходи до будь-якої складної ситуації: 
1. ПІТИ.
2. ЗМІНИТИ ТЕ, ЩО МОЖНА ЗМІНИТИ, ПРИЙНЯТИ БІЛЬ ТОГО, ЩО НЕ МОЖНА ЗМІНИТИ, І ЖИТИ ЗГІДНО ЗІ СВОЇМИ ЦІННОСТЯМИ. 
3. ЗДАТИСЯ І ВІДМОВИТИСЯ ВІД СВОЇХ ЦІННОСТЕЙ. 

🔗Інструмент 4: ПРОЯВЛЯЄМО ДОБРОТУ 

👉Будьте добрими. Звертайте увагу на свій біль та біль інших людей і 
реагуйте на нього з добротою. 
👉Відчіпляйтеся з гачка недобрих думок, ЗВЕРТАЮЧИ на них УВАГУ і НАЗИВАЮЧИ їх. Потім спробуйте поговорити із собою по-доброму. 
👉Якщо ви добрі до себе, у вас буде більше енергії, щоб допомагати 
іншим, і більше натхнення, щоб проявляти до них доброту. Отже, 
користь отримають всі. 
👉Ви можете також простягнути свою руку і уявити, що вона 
наповнюється добротою. А тепер ніжно прикладіть долоню до 
будь-якої частини свого тіла, де ви відчуваєте біль. Відчуйте, як 
тепло перетікає з долоні у ваше тіло, і подивіться, чи можете ви бути добрими до себе через цю долоню. 

🔗Інструмент 5: СТВОРЮЄМО ПРОСТІР 

Спроби відігнати від себе важкі думки та почуття часто бувають 
нерезультативними. Тому натомість СТВОРЮЄМО для них 
ПРОСТІР: 
👉1) ЗВЕРТАЄМО УВАГУ на важку думку чи почуття і спостерігаємо 
за ними з цікавістю. Зосереджуємо на них свою увагу. Уявляємо болісне відчуття яким-небудь предметом і звертаємо увагу на його розмір, форму, колір і температуру. 
👉2) НАЗИВАЄМО важку думку або почуття, наприклад: 
«Ось важке почуття»;
«Ось важка думка про минуле»;
«Я звертаю увагу на свій смуток»; 
«Я звертаю увагу на свою думку про те, що я слабка людина».
👉3) Дозвольте цьому болісному почуттю чи думці приходити і йти, як погоді. Дихайте і уявляйте собі, як повітря проникає у ваш біль і обволікає його, створюючи для нього простір. 

📌Замість того, щоб боротися з думкою чи почуттям, дозвольте їм проходити крізь вас, наче погода, яка змінюється на небі. 

Якщо ви не будете боротися з погодою, у вас буде більше часу 
та енергії для включення в навколишній світ і важливих для вас справ.
Юлія Ворман, практичний психолог

ЯК ДОВІРЯТИ МАЙБУТНЬОМУ

❓ЯК ДОВІРЯТИ МАЙБУТНЬОМУ

✅Зараз треба дати собі право не довіряти майбутньому та згадати про недовіру світові. 
✅Перед тим, як іти вперед, зрозуміти місце, де ти є зараз. 
✅Надати сенс тому, що відбувається. Проговорити це з найближчими людьми. Іноді треба проговорити все, що ще не розумієш, щоби воно стало звичайним і припинило тебе їсти зсередини. Тобто будувати майбутнє тут і тепер.

❓ЯК ПОВЕРНУТИ ДОВІРУ ДО СЕБЕ 

👉🏻Часом ми самі заганяємо себе в некомфортні обставини, зраджуємо себе. 
👉🏻Тут треба обирати стовпи довіри та працювати з кожним із них. Потрібно сказати «ні» собі, а потім — іншим. Багато хто з нас звик тримати себе в лещатах, насильницьких межах. Треба бути до себе добрішими. Ми не просто так переходимо свої межі, іноді в нас просто немає вибору. 
👉🏻Якщо зараз є бажання інакше ставитися до себе, треба починати виставляти кордони, охороняти їх і давати відсіч тим, хто хоче повернути твої старі кордони.

‼️Пам’ятайте, довіра — це сукупність маленьких речей і в особистих стосунках, і в домі, і за його межами. І коли ми втрачаємо довіру, йдеться про втрати суми речей. Тому потрібно зробити багато маленьких кроків, щоби цю довіру повернути.

Подкаст «Простими словами», журналіст і письменник Марк Лівін та психологиня напряму емоційно-фокусованої терапії пар Софія Терлез. 
Джерело: The Village.

як впоратися з осінньою хандрою

як налагодити спілкування з близькими 👨‍👩‍👧‍👦

📲ЯК СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ ВПЛИВАЮТЬ НА ПСИХІКУ ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ

📲ЯК СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ ВПЛИВАЮТЬ НА ПСИХІКУ ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ

🔔Дослідження британських учених виявили, що чим більше часу діти у віці 10 років проводять у соціальних мережах, тим більше погіршується їхнє психічне благополуччя в підлітковому віці від 10 до 15 років. 

🔹Психічне здоров'я
• Оскільки мозок підлітків ще розвивається, вплив великої кількості контенту в соцмережах може бути негативним і зашкодити майбутньому психічному добробуту. 

🔹Тривожність
• Молодих людей постійно закидують інформацією про те, що роблять їхні друзі, однолітки та кумири, через що вони можуть почуватися самотньо. І якщо їхні постинги не отримують достатньо «лайків» і коментарів, порівнюючи з їхніми друзями, підлітки можуть відчувати невиправдану, необґрунтовану тривожність та починають думати, що вони недостатньо хороші.

🔹Проблеми зі сном
• Соцмережі спричиняють звикання, і підлітки можуть бути настільки захоплені постингом, що втрачають відчуття часу, через що можливі порушення сну.

🔗Прийоми допомоги для запобігання шкідливому впливу соцмереж

• Обмеження використання соціальних мереж, особливо для молодших підлітків. Це допоможе захистити їхнє психічне здоров’я. 

• Дотримуватися вказівок щодо соціальних медіа. На багатьох платформах соцмереж мінімальний вік для створення облікових записів на них становить 13 років. Якщо ваша дитина хоче створити обліковий запис у соціальних мережах до цього віку, поясніть їй, чому існують ці правила.

• Розмова про соціальні медіа. Почніть обговорення з дитиною соцмереж. Оцініть її почуття щодо цього — чи подобається їй користуватися ними, чи не викликає це в неї занепокоєння та тривожність. 

• Будьте прикладом для наслідування. Подайте приклад дитині, відкладаючи телефон під час вживання їжі, обмежуючи тривалість свого спілкування в соцмережах і встановлюючи час щодня, коли ви взагалі не користуєтеся сучасними технологіями. Дитина зрозуміє вашу поведінку та матиме здоровіші взаємини із соціальними мережами.

• Допоможіть дитині організувати її акаунт — поговоріть з нею про те, чиї сторінки в соцмережах вона відвідує найчастіше і чому. Допоможіть їй стати фоловером людей, які є хорошим прикладом для наслідування, і заохочуйте підлітка відписуватися від облікових записів, через які вони почуваються погано.

➕Про позитивний вплив спілкування в соціальних мережах

• Дослідження та критичне мислення. 

Інтернет надає доступ до багатьох інформаційних ресурсів, які допоможуть дітям і підліткам дізнатися багато цікавого й корисного. Це може стати у пригоді під час навчання у школі чи виші або для дослідження сфер інтересів. Також варто навчати дітей, як аналізувати інформацію, щоб вибирати надійні джерела.

• Зближення та спільнота. 

Соціальні мережі можуть сприяти підтриманню зв’язків, дозволяючи дітям залишатися вдома, але водночас мати контакт з іншими членами сім'ї або друзями, які не живуть поруч. 

• Самовираження. 

Діти та підлітки можуть навчитися ділитися своїми думками в інтернеті, що є потужним інструментом для зміцнення впевненості. Вони можуть навчитися спілкуватися з іншими людьми та оцінювати інші погляди або думки, відмінні від їхніх власних.

• Творчість і дослідницькі інтереси. 

У багато чому сучасні технології сприяють творчості та навчанню новим навичкам за допомогою спеціальних програм для різного віку. 

• Організація та самоорганізація. Комп’ютерні технології можуть бути корисними для організації та планування.

Джерело: Mozok.ua.

вівторок, 25 жовтня 2022 р.

ТЕРАПЕВТИЧНА КАЗКА ДЛЯ ДІТЕЙ, ЯКІ БОЯТЬСЯ СИРЕНИ🔊🐳

ТЕРАПЕВТИЧНА КАЗКА ДЛЯ ДІТЕЙ, ЯКІ БОЯТЬСЯ СИРЕНИ🔊🐳

Десь дуже далеко у безмежному океані, де блакитні води купають в собі сонечко, глибоко-глибоко народився малесенький кит.
Але чомусь він дуже  боявся випливати на поверхню води.А кити ж інакше дихати не можуть.
Спочатку мама ділилась повітрям з ним. Але з часом китеня підросло, а випливати все- таки боялось.Мама-кит розказувала синочку, що коли воно випливе на поверхню, то зможе побачити безліч яскравих зірочок, красиві краєвиди островів та ще багато чого цікавого, але малюк все ж ніяк не погоджувався.Він просто дивився на безліч кораблів і човників, що пливли по воді.
Та одного разу китенятко почув щось незвичне - зверху,  сталася біда – маленький хлопчик, який пропливав поряд на кораблі, упав у воду, а ніхто із дорослих цього не помітив. Хлопчик кликав на допомогу, але через гучний рев мотора та шум хвиль його ніхто не чув. Китеня дуже хотіло допомогти хлопчикові, але не знало як це зробити і от раптом воно згадало, що колись мама йому розповідала про те, що кити можуть видавати найголосніший звук з-поміж усіх живих істот і вирішило, що допоможе врятувати хлопчика, покликавши на допомогу людей. Забувши про свій страх, воно піднялося на поверхню води, вдихнуло повітря і видало дуже-дуже голосний звук, який був схожий на сирену. Саме цей звук почули батьки хлопчика і зрозуміли, що маленьке китеня кликало їх на допомогу до їхнього синочка. Уже за хвилину хлопчика забрали на корабель і він не переставав дякувати маленькому китеняті за порятунок.
З того часу маленьке китеня вирішило, що стане рятувальником і в разі небезпеки буде повідомляти людей, своїм голосом.

Запитання для дитини, після прослуховування казочки:

🔹Що сталося з китеням?
🔹Чому ми тепер теж іноді чуємо сирену?
🔹Твоїм домашнім завданням буде намалювати китеня, впевнена, що ти впораєшся, а матуся може тобі допомогти.
(джерело vseosvita.ua, автор Вовк Н.А)

Зберігайте та використовуйте в роботі☑️
Ваша Психологічна платформа 💙

неділя, 9 жовтня 2022 р.

10 жовтня День психічного здоров'я

У 1992 р. Всесвітня Федерація психічного здоров’я запропонувала міжнародній громадськості щорічно, в жовтні, відзначати Всесвітній День психічного здоров’я.
В Україні Всесвітній день психічного здоров’я відзначають з 1992 року. Його метою є скорочення поширення депресивних розладів, шизофренії, хвороби Альцгеймера, наркотичної залежності, епілепсії та розумової відсталості. Адже, згідно статистики в Україні 1,2 млн. жителів (це більше 3 % всього населення) страждає психічними розладами і цей показник з кожним роком зростає. Зростанню захворюваності сприяють інформаційні перевантаження, політичні й економічні катаклізми в країні, воєнні дії також суттєво вплинули на кожного з нас і спровокували надто сильні стресові переживання...
Психічне здоров’я має першочергове значення для особистого благополуччя, підтримки здорових родинних відносин і здатності кожної окремої людини зробити внесок в життя суспільства. Фізичне здоров’я неможливе без психічного здоров’я.
За даними ВООЗ, на психічні захворювання в наші дні страждають більше ніж 450 мільйонів людей. Найважливіше, що втрачає людина через нервово-психічні розлади – це працездатність. Інвалідизація від психічних захворювань вийшла на друге місце серед інших захворювань.
За визначенням ВООЗ, психічне здоров’я – це стан душевного благополуччя, яке дає кожній людині можливість здійснювати власний потенціал, долати звичайні життєві стреси, плідно працювати. Порушення душевного благополуччя, душевної рівноваги може спричинити розлади психіки та поведінки.
Психологічне здоров’я – динамічна гармонія людини: внутрішня (фізичного тіла, його думок і почуттів) і зовнішня (між людиною та оточуючими його людьми, природою, космосом).
Психологічно здорова людина – це насамперед людина спонтанна і творча, життєрадісна і весела, відкрита і пізнає себе і навколишній світ не тільки розумом, а й почуттями, інтуїцією.
У збереженні та зміцненні психічного здоров’я важливе значення має дотримання принципів здорового способу життя. Особливе значення має психогігієна – це комплекс заходів з дотриманням культури між особистих стосунків, уміння керувати своїми емоціями, чергувати працю і відпочинок, створювання сприятливого психологічного клімату у колективі, сім’ї; систематично займатись фізичною культурою, додержуватись раціонального харчування, режиму дня, достатньо спати, позитивно мислити, бути оптимістичним, доброзичливим.
Найбільш ефективними способами підвищення стресостійкості та профілактики психічного здоров’я є наступні:
Визначте природу свого стресу: знайдіть першопричини. Знайдіть час побути наодинці із собою і записати в блокноті все, що викликає у вас занепокоєння, опишіть свої почуття…
Складіть план по зменшенню впливу стресу на ваше життя. Включіть до свого режиму дня обов’язковий відпочинок. Виявивши джерела стресу, намагайтеся менше приділяти їм часу. Замініть це заняттям хобі, спілкуванням з приємними для вас людьми, рідними, близькими.
Поділіться своїми проблемами з іншими людьми. Це можуть бути друзі, родичі та колеги. Не залишайтеся наодинці зі своїми переживаннями.
Якщо можливо, вирішуйте тривожні ситуації невідкладно. Не приховуйте образи, одразу вирішуйте робочі/учбові конфлікти. Якщо стрес викликають невизначені події і сценарії, продумайте їх детально і прийміть рішення настільки швидко, наскільки це можливо.
Уникайте або максимально обмежуйте час спілкування з людьми, які вам не приємні.
Вчіться справлятися зі стресом. Будьте зібрані і стримані, намагайтеся контролювати прояв негативних емоцій стосовно оточуючих.
Підтримуйте фізичну активність. Заняття спортом, медитативні техніки, свіже повітря і фізичні навантаження допоможуть зняти психічну напругу.
Робіть масаж, приділіть щодня хоча б 20 хвилин розслабленню.
Правильно харчуйтеся, уникайте надмірного вживання алкоголю, кофеїну, краще відмовитися від шкідливих звичок повністю.
Дотримуйтесь графіка сну, максимально ефективно використовуйте час, щоб не лягати спати надто пізно. Не дивіться телевізор перед сном, краще почитайте хорошу книгу або послухайте спокійну негучну музику. Намагайтеся мінімізувати сторонні шуми і подразники, коли засинаєте.
Психічне здоров’я кожного в першу чергу залежить від нього самого і його близьких. Задача кожної сучасної людини зберігати свою душевну рівновагу, бути готовою до стресових ситуацій, і за необхідності звертатися за допомогою, а не пускати на самоплив симптоми перевантаження, депресії, емоційної нестійкості.
Якщо ви відчуваєте, що не в змозі скористатися цими порадами і самостійно впоратися зі стресами і проблемами у вашому житті, обов’язково зверніться за професійною допомогою. Це допоможе уникнути можливих негативних наслідків стресу. Не займайтеся самолікуванням без консультації фахівця!
Будьмо уважними один до одного та оберігаймо власне психічне здоров’я.

четвер, 6 жовтня 2022 р.

Про хвилину мовчання

Світлана Ройз:

«Хвилина мовчання» для дітей в школах та садочках. Я хотіла сьогодні поговорити на дуже чутливу тему. Бо нам же своє робити. І у нас є те, що вимагає уваги.  Сьогодні мені задали питання в коментарі до одного з дописів і раніше були запити про це в особистих повідомленнях – про проведення «Хвилин Мовчання» в садках і школах, про перевірки районо – чи дотримуються в школах вказівок. (Про перевірки, галочки і догани – я думала, що ця тема взагалі вже пішла до руського корабля). 

Про «Хвилину мовчання» для дітей. Кожною дією, яку ми пропонуємо дітям, кожним досвідом, в який ми їх запрошуємо – ми можемо робити їх більше глибокими, усвідомленими, сприяти їх зростанню та близькості один з одним. А можемо зробити формальністю і знецінити. 

Для того, щоб «Хвилина мовчання» – набула для дітей сенсу, щоб вона стала усвідомленим проживанням, а не «відпрацюванням»,  щоб не посилювати тривогу, а зробити досвідом, коли дитина відчуває свій внесок в загальну силу:

- Спочатку запропонувати дітям подумати, як ми можемо виражати свою вдячність і шану тим, хто за нас бореться, важливо, щоб вони самі пропонували (слова, листівки, молитви, подяка, покласти руку на серце, садити дерева, поводитися гідно, говорити українською, знати історію ...) . 

- Потім обережно говорити, про те, що нам потрібно пам'ятати  тих, хто боровся за нас, хто загинув, хто став жертвами війни – це наша можливість вшанувати їх життя - для цього і є хвилини пам'яті. Хвилина мовчання. Хвилина нашої уваги і шани. 

- Важливо запропонувати, чим вони всередині себе можуть наповнити сей важливий час: в цю хвилину ви можете всередині себе сказати "дякую". Можна сказати, я вас не знаю, але в пам’ять про вас наповню своє життя чимось чесним і добрим,  можна запалити свічку пам’яті. Можна включити безпечну лед-свічку «сили» і передавати її по колу. Можна обійнятися і уявити купол сили над всіма. 

- Можна запропонувати дітям (кожній групі дітей) – створити свої слова, які, можливо, вони будуть промовляти. Але це мають бути слова «про життя», про силу. Про Перемогу. Це можуть бути слова – Слава Україні – Героям Слава!

Якщо дія усвідомлена (навіть малюками) – вона стає важливим досвідом сили. 

- Думаю про те, що якщо ми щось пропонуємо дітям, воно має бути для нас самих органічним, щирим. 

- Багато дітей втратили близьких, вони можуть бути в гострому стані, а торкання цієї теми може спровокувати емоційну реакцію -  і нам важливо бути готовими надати їм підтримку. (саме тому, я пропонувала дії для всіх, щоб дитина не залишалась на самоті із своїми почуттями)

- Ми ж розуміємо, що для дитини молодшого віку, та для віку молодшої школи – хвилина, коли вони мовчать, хвилина без можливості рухатись – це, сам по собі, складний досвід, що буде викликати супротив. І буде змінювати ставлення до сенсу Вшанування. 

Є такий тест для дорослих – скільки суб’єктивно для людини триває хвилина (коли людина мовчить і не займається скерованою діяльністю).  Чим більше рівень тривоги, тим більше змінюється відчуття часу (хвилина «минає» набагато швидше) Зараз можливість витримати напругу «мовчанням, паузою» - стала для дітей та дорослих ще складнішою. (і це, в принципі, потрібно тренувати, бо це напряму стосується і можливості взагалі витримати напругу та невизначеність). 

Я якось розповідала, що коли лунає сигнал "відбій тривоги", я всередині себе кажу – Спасибі ЗСУ (і моїй Танюші) (це моя домовленість із близькою знайомою, яка зараз в ЗСУ). І я так хочу, щоб наша вдячність оберігала всіх, хто нас захищає, і щоб наша пам’ять поєднувала минуле – теперішнє і майбутнє. і слова Героям всіх часів Слава – були словами нашої сили і Перемоги! 

Обіймаю, Родино ❤️ як хочу Перемоги!
©Світлана Ройз

неділя, 2 жовтня 2022 р.

Вправи для мозку

Вправи для мозку

🔑 Чистіть зуби неробочою рукою
Дослідження показали, що використання протилежної півкулі вашого мозку (як в цій вправі) дає результати швидкого і суттєвого розширення зон кори головного мозку. Як робити: чистіть зуби неробочий рукою, а також не забувайте відкривати і використовувати тюбик зубної пасти тією ж рукою

🔑 Приймайте душ із закритими очима
Тактильні відчуття активізують інші зони головного мозку. Ваші руки помічають те, що неможливо побачити, і посилають про це сигнали вашому мозку.
Як робити: спробуйте використовувати з органів почуттів тільки дотик (робіть все вкрай обережно, щоб уникнути травм). Відкрийте крани і налаштуйте воду, довіряючи своїм відчуттям. Потім мийтеся з закритими очима.

🔑 Змінюйте свій звичний ранковий розклад
Дослідники мозку визначили, що нові задачі збільшують півкулі головного мозку, й посилюють їх активність
Як робити: одягніться після сніданку, гуляйте з собакою в новому районі, змініть улюблений канал ТБ або радіостанцію

🔑 Перевертайте звичні предмети догори ногами. буквально
Коли ви дивитеся на правильно повернені речі, ваша ліва, «вербальна» сторона мозку швидко їх розпізнає і відразу відправляє вашу увагу в інше місце. Коли ви їх перевертаєте догори ногами,
ваша права сторона мозку включається в роботу і намагається розпізнати форму, колір і розміщення незрозумілої йому картинки.
Як робити: переверніть догори ногами фотографії вашої сім'ї, настінний годинник і календар.

🔑 Міняйтеся місцями за столом
У більшості сімей кожен має своє власне місце за столом, але ваш мозок постійно потребує нового досвіду.
Як робити: міняйтеся місцями, щоб змінити становище, яке ви займаєте, і по-іншому подивитися на кімнату, і людей, і навіть на те, як ви дістаєтеся до перцю і солі.

🔑 Вдихайте нові аромати
Ви, ймовірно, навіть не пам'ятаєте, як «вивчили», що запах кави асоціюється з початком нового дня. Задіяти нові нервові шляхи можна, зв'язавши незвичні аромати, наприклад, ванілі, кориці, м'яти, з будь-яким видом діяльності.
Як робити: тримайте екстракт свого улюбленого аромату біля ліжка весь тиждень. Відкривайте і вдихайте його, як тільки прокинулися, потім коли вмиваєтеся і одягаєтеся.

🔑 Відкривайте вікно машини
Гіппокамп - частина головного мозку, що відповідає за спогади. Вони будуть більш яскравими, якщо в них беруть участь запахи, звуки і образи.
Як робити: спробуйте розпізнати нові звуки і запахи на вашому шляху. Відкрите вікно допоможе вам в цьому.

🔑 Вивчайте продукти в супермаркеті
Магазини спроектовані так, щоб найбільш прибуткові товари розташовувалися на рівні очей, тому коли ви отоварюватися, ви багато чого не бачите.
Як робити: зупиніться біля будь-якого ряду в магазині і подивіться на полиці зверху вниз. Якщо ви побачили те, чого не помічали раніше, візьміть це, почитайте склад і подумайте про це. Вам необов'язково це купувати, ви вже порушили свою рутину і набули нового досвіду.

🔑 Збільшуйте кількість комунікацій протягом дня
Наукові дослідження неодноразово доводили, що брак спілкування має серйозний негативний вплив на загальні пізнавальні здібності.
Як робити: хочете пити? Краще купити напій у продавця в магазині, ніж в апараті з газованою водою. Закінчився бензин? Краще оплатіть чек у касира, ніж карткою в терміналі на вулиці.

🔑 Читайте по-різному
Ми використовуємо різні відділи мозку, коли читаємо самі або слухаємо, коли читаємо вголос або про себе.
Як робити: читайте вголос вашому співрозмовнику, чергуючи ролі слухача і читача. Можливо, ви набагато довше будете читати книгу, зате проведете більше часу разом.

За матеріалами Олена Мартель