Проєкт "Завжди поруч" для педагогів

Батьківськам

Педагогам

цікавинки психології

Сторінки

*«Я тебе розумію…»: чому не слід говорити такі слова підтримки*

*«Я тебе розумію…»: чому не слід говорити такі слова підтримки* 

🔅Підтримка — це так важливо, особливо зараз у сучасних реаліях. Здавалось, підтримати іншу людину це просто, але не всі можуть це робити правильно. 

Доречно говорити про прояв нашої емпатійності, не плутати зі співчуванням (адже співчування — це одна з реакцій на емпатію). 

🔅Емпатія — це здатність розуміти і відчувати почуття іншої людини. Наразі дуже багато людей пережили жахіття, і вони хочуть бути почутими, а не ось це «Я тебе розумію»…

🗒Тому надаємо вам невеличкий чек-ліст того, як правильно забезпечити підтримку та не нашкодити людині й не травмувати ще більше:

❌Кожна особа має свою унікальну історію та досвід, і тому казати «Я тебе розумію» буде недоречно. Це може тільки викликати роздратованість. 

✅Натомість слід використовувати фрази на кшталт «Я хочу зрозуміти твої почуття», «Те, що тобі довелось пережити, — це жахливо», «Я можу тобі чимось допомогти?».

❌Не знецінюйте почуття людини та не порівнюйте її ситуацію з іншими. Так ви можете тільки відштовхнути її від себе та залишити сам на сам зі своїми почуттями. Уникайте таких фраз: «Дурниці, не хвилюйся», «Добре, що живий, а іншим ще гірше» і т. д. 

❌Якщо людина не хоче ділитися з вами певною інформацією, не тисніть на неї. Можливо, вона не готова розділити пережите з кимось, тому зачекайте.
Не оцінюйте вчинки особи: «А якби мене послухала», «А чого одразу не виїхала» і т. д.

✅Наголосіть на позитивних рисах, сильних сторонах особи. 

❌Не потрібно такого: «Ой, бідненька», «Мені так жаль тебе» — так ви лише ще більше заганяєте людину в позицію жертви.

✅Мабуть, найголовніше — це проявляти активне слухання. Просто вислухайте людину спокійно, не перебиваючи та не підганяючи.
 
Важливо також пам’ятати і про себе. Ви не мусите підтримувати всіх на шкоду собі. Важливо діяти опираючись на власні сили, коли відчуваєш у собі внутрішню енергію та ресурс. 

Якщо немає змоги допомогти, то краще скоординувати до того, хто може надати якісну підтримку.
Галина Волошина, психологиня

неділя, 24 квітня 2022 р.

НЕ ПОЧИНАЙ З ТРЕТЬОЇ ФРАЗИ

НЕ ПОЧИНАЙ З ТРЕТЬОЇ ФРАЗИ 

Раз по раз я кажу своїй дочці: "Не починай з третьої фрази!"
Бо сідає за стіл і негайно з відчаєм і образою в голосі:
 - Чому мені не дали хліба ???

 - Це третя фраза, люба.  Першою повинна бути: "Дайте мені, будь ласка, хліба" 
(80% проблем вона вирішує на місці).

Друга: "Пробачте, я говорила, що мені потрібен хліб.  Можливо, ви не розчули?"  
(Ймовірність отримання хліба зростає до 95%).

І ось тільки якщо вже після цього його не дали, можна вигукувати ту саму, третю фразу: "Чому мені не дали хліба?"  
Але швидше за все вона не знадобиться.

Коли тебе починає розбирати страшенне обурення, невдоволення і образа щодо чиєїсь поведінки, запитай себе насамперед: говорила ти цій людині, що ти чогось хочеш, а цього чогось немає?  

Чи є у неї взагалі будь-які підозри з приводу того, чим саме ти незадоволена?  

Як це не прикро звучить, люди роблять багато речей не тому, що вони активно бажають нам поганого, а тому, що вони зайняті собою і не збираються перейматися нами, нашими тонкими струнами і дуже нервовими закінченнями.  Але вони здатні багато чого зробити для нас, якщо ми (використовуючи даний нам дар говорити прямо) дамо їм про це знати!

Автор - Аліка Калайда
Переклад - Психологічна студія Сенс
Сайт - www.sens.lviv.ua

пʼятниця, 22 квітня 2022 р.

Тиждень психології 2022

з 18.04 по 22.04.2022 у нашій школі проходив тиждень психології.

Девіз тижня –

«Творчість - мій ресурс»

Підібрані ігри, вправи, які  допомагають  ідентифікувати свої особисті сильні сторони і захисні навички. В наш час важливо зрозуміти, що ми можемо подолати труднощі, використовуючи свої внутрішні таланти і сильні сторони.

Дякую учням, батькам, вчителям за участь.

«Дерево сили»

для дітей і дорослих

Це заняття допомагає дітям ідентифікувати свої особисті сильні сторони і захисні навички. Допомагає дітям зрозуміти, що вони можуть подолати труднощі, використовуючи свої внутрішні таланти і сильні сторони.


«Українська долонька»

Чіткі і прості кроки цієї вправи допомагають дитині відчувати себе більш успішною у творчій роботі, не викликають почуття невпевненості в кінцевому малюнку. Образ долоні- гарний ресурс для подолання труднощів, особливо у воєнний час.

«Я- супергерой»

Це заняття сприяє пошуку особистісних ресурсів, мотивації до самопізнання та саморозвитку, розвитку впевненості в собі.


В наш час 💛💙МЕГАважливо вміти налаштовувати себе на позитивне майбутнє!В рамках тижня Психології учні 8-Б класу візуалізували свої мрії🎦

Дуже важливо розуміти чого прагнемо і не забувати про власні мрії ні на день. Довгострокове планування допомагає зменшити тривожність і добре впливає на імунітет.


https://www.facebook.com/100014141466457/videos/1918750474978107/ 


субота, 16 квітня 2022 р.

Техніка "Мішечок моїх ресурсів"🎁

Техніка "Мішечок моїх ресурсів"🎁
🎯Мета: пошук та відновлення ресурсного стану, зняття психоемоційної напруги та зниження рівня тривоги.
🙋‍♂️Вікові обмеження: 6+ років. Найбільш ефективне застосування у підлітковому віці.
🪄Обладнання: тканина, ножиці, нитки, клей, папір, картон, фарби, олівці тощо.
🎲Форма роботи: індивідуальна.
❗Рекомендації: техніку варто застосовувати після стабілізації клієнта та задоволення базових потреб людини (вода, їжа, фізичне здоров’я тощо).
📢Інструкція: Створімо твій власний мішечок ресурсних речей, який ти зможеш брати з собою у подорож (бомбосховище) та за необхідності (навіть, у разі небезпеки) використати їх як захист або заспокоєння.
⚠️Інструкція може адаптуватися залежно від стану та потреб дитини (клієнта).

🎢Хід вправи: Дитині (клієнту) пропонується створити власний ресурсний мішечок з представлених чи підручних матеріалів та покласти в середину мішечка ті речі, які для нього є ресурсними. Ресурсний мішечок є аналогією до тривожної валізи, в яку ми поміщаємо документи, гроші, одяг, їжу.

🎁З тканини (можливо з паперу (картону), проте зважайте, що папір легше піддається зовнішнім впливам, швидше руйнується) запропонуйте дитині (клієнту) створити найбільш зручний мішечок ("каркас"), який можна брати із собою. Запропонуйте прикрасити мішечок: бісером, малюнками, нитками і тд. Після створення "каркасу" запропонуйте дитині (клієнту) наповнити мішечок ресурсними предметами, які є наразі (тут і тепер).

❓Запитання для рефлексивного аналізу:
◾Які емоції та почуття супроводжували процес створення та наповнення "мішечку"?
◾Чи складно було створювати "мішечок"? Якщо так, то – Як гадаєш чому?
◾Якими ресурсними речами наповнений "мішечок"?
◾Яке ресурсне призначення (функціонал) цих речей (що і яким чином надає ресурс)?
◾Яких ресурсних речей не вистачає?
◾Яким чином можна їх віднайти, створити?
◾Чи здатний самостійно їх відшукати, створити? Якщо ні – Хто може допомогти це зробити?
◾Коли варто звертатися до вмісту "мішечка"?
◾Яким чином можна підтримувати баланс предметів в "мішечку"?

🥰Пам’ятайте про ресурси, які ми маємо у "мішечках" нашої свідомості.

© Віктор Панасюк, 2022

пʼятниця, 15 квітня 2022 р.

з 18.04 по 22.04.2022 тиждень ПСИХОЛОГІЇ

 Тиждень психології також зайняв своє місце серед інших предметних тижнів, оскільки з психологією пов’язаний увесь освітній процес.

 А. Макаренко писав: «Педагогіка – це майстерня, а психологія – інструмент, яким там працюють».


Психічне здоров’я - це стан благополуччя, при якому людина може реалізувати свій власний потенціал, справлятися зі звичайними життєвими стресами, продуктивно і плідно працювати, а також вносити вклад в життя своєї спільноти.
Пропоную відвідати сторінку «Тиждень психології».
 Ці чотири дні будемо всіляко підтримувати позитивний настрій!


Для переходу за посиланням натисніть:

Значення  символу психології  Ψ

Де і коли виникла буква "пси"?

 У IX столітті до н.е. греки познайомилися з фінікійським алфавітом. Цей алфавіт грекам сподобався і вони перейняли його собі. Треба зауважити, що в фінікійському алфавіті були відсутні голосні літери (читає повинен був сам здогадатися, які букви пропущені), греки ж ввели їх і тим самим створили перший справжній алфавіт. Вони також ввели п'ять нових символів: Ω (омега), Υ (іпсилон), Φ (фі), Χ (хі) і Ψ (пси).

Що означає зовнішній вигляд літери пси?

Передбачається, що зовнішній вигляд літери Ψ символізує тризуб грецького бога моря Посейдона, культ якого в той час був дуже широко поширений в Стародавній Греції. Власне про тризуб Посейдона є багато міфів. Вважалося, що своїм тризубцем Посейдон розривав землю і, глибоко розпорюючи її тіло, створював затоки і протоки. Є легенда, як Посейдон врятував маленьку дівчинку від переслідує її сатира. Він так сильно метнув в нього свій тризуб, що залізо, пронизав тіло сатира, упилося в скелю. Після того як тризуб був витягнутий, з скелі забив чисте джерело. Пізніше на цьому місці був побудований храм.
    Сам же тризуб Посейдона символізує поділ світу на три сфери: земну, небесну і духовну, і є союзом трьох першоелементів - повітря, води і землі.

Так який зв'язок між психологією та цією буквою?

Як відомо, термін "психологія" давньогрецького походження. Він складений з двох слів: ψυχη ( "psyche", "псюхе") - душа і λογος ( "логос") - знання або вивчення. Запропоновано був цей термін не в Древній Греції, а в Європі в XVI столітті. Винахідником слова "психологія" є філософ Гокленіус, який застосував слово "психологія" у 1590 році для того, щоб можна було позначити їм книги ряду авторів. Це слово отримало загальне визнання після робіт німецького філософа Християна Вольфа, книги якого називалися "Раціональна психологія" (тисячу сімсот тридцять два) і "Емпірична психологія» (1734).

Про використання слова "психолог" (з наголосом на останньому складі) в російській мові говорить репліка Мефістофеля в пушкінської "Сцені з Фауста": "Я психолог ... оце  наука! ..." Але в ті часи психології як окремої науки  не було. Психолог означав знавця людських характерів.

Після того, як психологія стала наукою, слово "психологія" стали вживати набагато частіше. За однією з версій, використання грецької букви ψ для позначення терміну "психологія" уперше стали застосовувати студенти філософських ВНЗ для прискорення запису лекцій з психології, де це слово вживалося практично постійно. Треба зауважити, що подібне скорочення застосовується не тільки у нас в країні, але і за кордоном.

Чому греки називали душу словом psyche?

Існує ціла легенда. Ерот, син Афродіти, закохався в дуже красиву молоду жінку Психею. На жаль, Афродіта була дуже незадоволена, що її син, небожитель, хотів поєднати свою долю з простою смертною, і докладала всіх зусиль, щоб розлучити закоханих, змушуючи Психею пройти через цілий ряд випробувань. Але любов Психеї була така сильна, а її прагнення знову зустрітися з Еротом таке велике, що це справило глибоке враження на богинь і богів, і вони вирішили допомогти їй виконати всі вимоги Афродіти. Еротові в свою чергу вдалося переконати Зевса - верховне божество греків - перетворити Психею в богиню, зробивши її безсмертною. Таким чином, закохані були з'єднані навіки.

Для греків цей міф був класичним зразком справжньої любові, вищої реалізації людської душі. Тому Психея-смертна, здобувши безсмертя, - стала символом душі, що шукає свій ідеал.

Використання буква пси в кирилиці

 Алфавіт - кирилиця - був створений в 863 році Кирилом і Мефодієм на основі грецького алфавіту. Відповідно, в ньому була і така грецька буква як ψ, яка використовувалася для позначення звуку "пс". Однак в 1708 році Петро I затвердив в якості російського алфавіту, так званий, цивільний шрифт, в якому були відсутні літери пси, ксі, омега і юс. З тих пір буква пси більше не використовувалася, однак в церковнослов'янською мовою буква ψ збереглася до сих пір.

Де крім психології використовується буква пси?

Відомо, що стародавні греки також використовували символ "пси" для позначення числа 700, щоб відрізнити його від аналогічної букви вони праворуч від числа малювали риску - ψ. Однак з поширенням римських, а пізніше арабських цифр, грецька система запису чисел була забута. В даний час, грецька буква ψ широко використовується у фізиці (в квантовій механіці її використовують для позначення хвильової функції) і в математиці (для позначення полігамма-функції).

   


🎨Техніка "Фортеця захисту"🏰

🎨Техніка "Фортеця захисту"🏰

З дитинства ми знаємо, що 🏰фортеця – це місце, яке символізує міцність, захист, оборону, незламний дух. Вікіпедія наводить наступне визначення: "Фортеця — укріплена фортифікаційна споруда з міцними капітальними спорудами, постійним гарнізоном, великим запасом провіанту та озброєння". Всі ми пам'ятаємо, що оборону у фортеці, можна вести дні, місяці, і навіть, роки. Тому метафора "фортеці" сьогодні є потужним інструментом для пошуку ресурсу та захисту від травмуючих подій.

🎯Мета: зняття психоемоційного напруження та зниження рівня тривоги, пошук та відновлення ресурсного стану.
🙋‍♂️Вікові обмеження: 6+ років.
🪄Обладнання: папір А4 (індивідуальна робота), А1 (ватман) (для групової роботи), фарби, олівці, пензлики, глина, пластилін, картон, ножиці, клей тощо.
🎲Форма роботи: індивідуальна / групова.
❗Рекомендації: техніку варто застосовувати після стабілізації клієнта та задоволення базових потреб людини (вода, їжа, фізичне здоров’я тощо).

📢Інструкція: Створімо "Фортецю захисту..." (при індивідуальній роботі це може бути "власна фортеця захисту", "фортеця захисту моєї сім'ї/родини"; при груповій – "фортеця захисту України" тощо), яка буде захищати тебе/рідних/Україну. Це те місце, де ти відчуватимеш захист, почерпнеш сили та енергії, зможеш зберігати для тебе/України цінні речі.

🎢Хід вправи (можливо декілька варіантів):
1. Індивідуальна робота: Дитині надаються перелічені вище матеріали (можуть доповнюватися при можливості) та пропонується створити власну "Фортецю захисту" з представлених матеріалів (намалювати, виліпити, склеїти і тд).
2. Групова робота: Дітям  надаються перелічені вище матеріали (можуть доповнюватися при можливості) та пропонується створити спільну "Фортецю захисту... (України)" з представлених матеріалів (намалювати, виліпити, склеїти і тд).
3. "Фортецю" можна, не лише намалювати, виліпити, а й побудувати (дорослі, пригадайте своє дитинство і ваші "хатинки", "замки", які будували з стільців, подушок, пледів тощо). Реалізація інструкції у формі гри: дитині/дітям пропонується з підручник матеріалів (картонні коробки, стільці, столи, пледи і тд) створити "Фортецю".

❓Запитання для рефлексивного аналізу:
◾Які емоції та почуття супроводжували процес створення "фортеці"?
◾З якого матеріалу побудована "фортеця"?
◾Наскільки "фортеця" має міцні стіни? Якщо недостатньо – Хто може допомогти їх зробити міцнішими? / Як можна їх укріпити?
◾Кого (або що) "фортеця" захищає?
◾Які ресурси/речі роблять сильнішими "жителів фортеці"?
◾Хто обороняє фортецю від ворогів?
◾Що ти візьмеш з собою у "фортецю"?

© Віктор Панасюк, 2022

четвер, 14 квітня 2022 р.

Індивідуальний зарядний пристрій українця"

Моя донька нещодавно обмалювала свою долоньку, розмалювала її синьо-жовтим і сказала, що це "українська долонька, і коли у тебе закінчуються сили, то треба поставити свою долоньку на цей малюнок і підзарядитись 🙂 ". 
Це дуже гарний ресурс.
Пропоную і Вам створити   собі такий "індивідуальний зарядний пристрій українця" ))

Як допомогти дитині відчути свою силу

Як допомогти дитині відчути свою силу. Ми сьогодні із знайомою дівчинкою шукали, що саме зараз може бути її (і не тільки її) особистою допомогою країні, «її зброєю». На що саме вона може впливати. 
"Якщо я щось можу робити «сам», щось можу проконтролювати  - це надає сил". 

Що ти можеш зробити:
☀️ Намалювати малюнок  в підтримку воїнам

☀️ Зробити листівку для близьких чи друзів (зараз всі потребують уваги та радості)

☀️ Посміхнутися  (від наших посмішок знайомим і незнайомим стає веселіше)

☀️ Запитати, чим допомогти (наприклад, допомогти приготувати їжу)

☀️ Розповідати про Україну, співати пісні, і одночасно, вивчати мову, традиції іншої країни та міста
 
☀️ Пограти з молодшими (молодші діти часто відчувають себе самотніми та розгубленими)

☀️ Вчитися  (твої знання дуже важливі для того, щоб відновлювати Україну)

☀️ Говорити українською, намагатися вчити її  (ти ж знаєш, що мова – це теж наша зброя)

☀️ Якщо ти в іншій країні, пам'ятай, що представляєш Україну (саме дивлячись на тих, хто зараз за кордоном, у людей буде формуватись образ українця)

☀️ Взяти відповідальність за те, що можеш  (свої речі, квітка, домашня тварина, свої іграшки)

☀️ Під час сирени - дбати про те, щоб бути в безпечному місці, можливо, допомогти комусь зберігати спокій

☀️ Писати та спілкуватися з друзями (їм теж важлива підтримка)

☀️ Дотримуватися правил безпеки  (наприклад, не приймати дзвінки з чужих телефонів, якщо ти в Україні - побачиш будь які снаряди, міни– не чіпай її, одразу повідомляй дорослим…)

☀️ Можеш дбати про своє здоров'я ( пити воду, робити зарядку, чистити зуби)

☀️ Молитися
Мріяти про те, якою буде Країна

Все це – так важливо. І все це – теж «зброя». 
Ти дуже багато можеш! ❤️

У дитини теж може бути своя "провина того, що вижив", вона теж може відчувати безпорадність, вона теж може шукати - чим допомогти Україні, особливо, якщо її батько чи мати зараз в ЗСУ - ми можемо допомогти їй спрямувати свої сили в продуктивні дії. 
Це точно буде терапевтичним
Взято: Світлана Ройз

Лапо-друже

Лапо-друже
(Арттерапевтичний мотив самопідтримки та комунікативний алгоритм до нього )

Ще чудовий приклад використання малюнків з долоньками   дитини, коли ми накладаємо одну ручку дитини робимо контур та другу, робимо контур, у нас виникає чудернацький малюнок, із якого зможемо побачити та домалювати лапо - друга. 
Цей малюнок  можна зробити завжди, коли ти почуваєш себе самотнім або тобі тривожно від моторошних подій навколо, та не певно . Він завжди  із тобою та його можна завжди намалювати за допомогою твоїх долоньок. 

Давай спробуємо його зробити ? 

Давай подивимось на твого лапо-друга, розкажи якій він? 
Автор: Вікторія Назаревич 


#практикиарттерапії
#арттерапіяукраїни
#методипідтримки

МАЛЮЄМО КРЕЙДОЮ

МАЛЮЄМО КРЕЙДОЮ
   
         Малювання крейдою – люблять всі дітлахи. І напрочуд рідко, під час малювання крейдою, можна почути від дітей, що вони не вміють малювати.  Малювання крейдою є найпростішим засобом зняття у дітей напруги, вивільнення негативних емоцій, структурування та усвідомленням емоційних станів. 
       Однак, таке малювання має головну особливість, як правило, воно неструктуроване. Тобто малюючи крейдою дитина проявляє свою фантазію і уяву, власне бачення і бажання малювати. Але, не всі діти можуть легко з цим впоратися, в першу чергу, через наявність і звичність до постійних інструкцій з боку дорослих вдома, в садочку чи школі. 
        Отож для того, щоб малювання крейдою мало позитивний терапевтичний ефект, було продуктивним, розвивало творчий потенціал дитини і не завершилось через 5 хвилин малювання, треба трохи допомогти дитині і спрямувати її діяльність. Можна дати певний орієнтир під час малювання крейдою! 
🧡💛💚💙ЩО І ЯК МОЖНА МАЛЮВАТИ КРЕЙДОЮ? 🧡💛💚💙

🌈 Для розвитку творчого потенціалу дитини і спрямування її діяльності можна дати таку смішну інструкцію: «Десь далеко по морям пливе Ко… », «Десь високо в небі летить Па… Лі…», «Десь далеко на галявині пасуться Ко….». Діти можуть малювати все що завгодно на ці «Ко…» (корабель, костюм, колиска корова, коза), «Па…(парашут, павутиння, літак, листок)»

🎨 Для зняття напруги, розслаблення, трансформації фіксації на одному переживанні або стані (тривоги, злості, виснаження) можна разом із дитиною малювати лінії: хвилясті, криві, лабіринти, дороги або кола. 

🌈 Для структурування емоційних станів дитини, заспокоєння та розслаблення можна запропонувати малювати крейдою квіти або візерунки. Також для цього можна розфарбовувати візерунки на тротуарній плитці. 

🎨 Малюємо дерево як символ впевненості, сили, стабільності і захисту, опори та приземлення. Дерево можна намалювати велике, з міцним корінням і розлогими гілками. Після малювання, можна ще проговорити: Що це за дерево? Де воно росте? Хто за ним піклується? Що хоче це дерево? Можна скласти невеличку казку про дерево.

🌈 Для ідентифікації і усвідомлення власного «Я» дитини можна малювати долоньки на асфальті. Можна зробити доріжку із долоньок та ніжок. А потім ходити по ним. Розмальовування долоньки – це відчуття і заповнення внутрішньої території, простий спосіб безпечно повернутися «всередину себе». 

🎨 Малюємо великий силует людини, який можна зафарбувати. Це особливо буде корисно для дітей, які пережили травматичний досвід. Такі діти можуть не допускати дотиків, боятися фізичного контакту. А малювання силуету людини («прянична» людина) допоможе їм усвідомлювати кордони власного тіла і відчуття кожної частинки тіла як єдиної системи. 

🌈 Слід пам’ятати, що крейда дуже забруднює ручки, тому якщо дитина цього не любить, то слід утриматися від такого виду малювання. А також обов’язково подбати про вологі серветки. 
Вдалого малювання ❤️🧡💛💚💙
Матеріал підготувала психолог Наталія Пасічник.

пʼятниця, 8 квітня 2022 р.

Вправа для дітей і дорослих "#Дерево #сили"

Вправа для дітей і дорослих "#Дерево #сили"
Автор: Каролін Мехломакулу

Це заняття допомагає дітям ідентифікувати свої особисті сильні сторони і захисні навички. Допомагає дітям зрозуміти, що вони можуть подолати труднощі, використовуючи свої внутрішні таланти і сильні сторони.
Інструкція ⚠️
Візьміть великий аркуш паперу, А4 або А3.
Обведіть долоню і пальці руки, залишаючи відкритий простір на пальцях. Кисть - це буде стовбур вашого дерева, а пальці будуть гілками.
Намалюйте більше гілок і листя на вашому дереві, вони повинні бути великими, щоб розмістити в них слова.
У кожному листочку напишіть одну річ, яка допоможе вам подолати важкий час. Це можуть бути особисті сильні сторони, стратегії подолання, приємні дії або підтримуючі вас люди.
Розфарбуйте дерево 🌳як забажаєте.

Чіткі і прості кроки цієї вправи допомагають дитині відчувати себе більш успішною у творчій роботі, не викликають почуття невпевненості в кінцевому малюнку. Сам образ сильного дерева дає впевненість в своїх силах щодо подолання труднощів.