Як організувати ефективну взаємодію
під час війни: практичні поради психолога
ШЗШ №8
2022/2023 навчальний рік наша школа
розпочинає в умовах війни, що обумовлює освітній процес в онлайн форматі. Підтримка
та спілкування — головна мета першого уроку.
Загальне планування першого уроку, методи
та форми організації роботи учнів обирає вчитель. Пріоритет той самий: створити
для дітей в онлайн-класі комфортну, довірливу атмосферу. Потрібно враховувати
вікові особливості дітей, що є запорукою комфортної атмосфери на уроці.
На першому уроці з своїм класом потрібно
виділити час на пригадування основних правил, які потрібні для роботи в онлайн
форматі. Для цього можна використати дошку Padlet https://uk.padlet.com/dashboard
або
інші інтерактивні методи. Учням запропонувати прописати правила, які доцільно
дотримуватися при роботі в онлайн режимі ( ввімкнена камера, мікрофон вмикаємо,
коли потрібно відповідати, не запізнюватися, бути ввічливим і т.д.). Потім
колективно обговорити правила, які назбиралися.
В умовах війни дуже важливо говорити з дітьми. Коли
дитина формулює відповіді, це допомагає їй усвідомити і переробити стресові
події.
Будьте чуйні до дітей, але не примушуйте до розмов. Якщо
дитина не готова відповідати на якесь питання, не примушуйте її.
Якщо помічаєте, що дитина проявила ініціативу поділитися
власною історією, уважно вислухайте, можна задати уточнювальні питання, але ні в
якому раз не засуджуйте її. Немає неправильних відповідей, немає неправильних
почуттів. Не критикуйте, а просто уважно слухайте.
Питання, що можуть зацікавити учнів:
Яке заняття робить тебе щасливим?
Яке свято любиш ти найбільше?
Яким був би твій ідеальний день?
Яким був найкращий комплімент, який тобі говорили?
Чого дорослі про тебе не розуміють?
Вже з першого уроку доцільно практикувати психологічні
хвилинки. Вправи для зняття психоемоційного напруження можна знайти за
посиланням:
Допомогти вийти зі стану ступору та знизити рівень стресу – це відновити
стабільне дихання. Можна спробувати таку вправу: вдих носом і повільний видих
ротом, можна зі звуками «А», «О», подихати декілька разів животом. Відновлення
стабільного дихання та фізичної активності допоможе знизити рівень впливу події
та стресу на організм.
При підборі вправ потрібно враховувати вікові особливості дітей.
____Хвилинка психогімнастики_____
Нейропсихологічна гра "Майстерні
руки"
https://www.youtube.com/watch?v=H3jbfL0zUYo
Гімнастика для мозку:
https://www.youtube.com/watch?v=difXRMjl79k
https://www.youtube.com/watch?v=zGKX9LjYb04
https://www.youtube.com/watch?v=s2f8Dt18G94
https://www.youtube.com/watch?v=vFTu3gtuqS4
https://www.youtube.com/watch?v=BJqvX2vu8fc
https://www.youtube.com/watch?v=hUYuxKwG2u8
https://www.youtube.com/watch?v=hUYuxKwG2u8
Дихальні вправи
https://www.youtube.com/watch?v=Y2SN_PGP3d8
https://www.youtube.com/watch?v=bmOPmkcOAT0
https://www.youtube.com/watch?v=fWU9INOh74I
Гімнастика для очей
https://www.youtube.com/watch?v=9znAKmoG9tg
https://www.youtube.com/watch?v=lQBfNW6INmc
https://www.youtube.com/watch?v=3b7Ajdo1Vgw
https://www.youtube.com/watch?v=u4wWOo_t7Zo
Вправи для дітей та
підлітків, які перебувають у стресовій ситуації, для зняття психоемоційного
напруження:
"Квітка та свічка" https://youtu.be/hVTqEEVUZaw
"Ледачий кіт" https://youtu.be/NHBEUdOaHg8
"Лимон" https://youtu.be/hguSKqCOJOM
"Черепашка" https://youtu.be/Ox_vERq7Gu4
"Пір’їна/статуя" https://youtu.be/nvT2vyWfa6I
https://youtube.com/shorts/beeAC-XSKeA?feature=share
https://drive.google.com/file/d/17SEvUsD_-V7KK5mb1sXsP1nDSII5m_Uh/view?usp=drivesdk
Формування позитивної мотивації до навчання школярів є
проблемою й в мирний час, а в умовах воєнного стану вона ще актуальніша.
Стимулювати учнів до нових звершень та налаштувати їх на успіх
допоможе:
·
особистий
приклад та авторитет педагога;
·
відсутність
знецінення;
·
фрази,
що демонструють схвалення та заохочення;
·
ключові
слова для позначення зацікавленості та довіри;
·
мета
та завдання для кожного;
·
рефлексія;
·
відповідальність.
А ще надихайте школярів! Розповідайте про себе й
ділиться емоціями та переживаннями, демонструйте зразки поведінки та повагу до
всіх учасників освітнього процесу. І обов'язково дбайте про себе! Цінуйте свій
досвід і свої здобутки, не знецінюйте власні відчуття та переживання,
адаптуйтеся до нових умов, шукайте те, що заспокоює, дає можливість опанувати
себе й плануйте!